Återpublicerat från Loggenbloggen

I torsdags jobbade jag min sista dag på Fritidsresor. Det är en konstig känsla att gå hem från ett jobb man jobbat på i över 4 år. Att det spöregnade och jag släpade på en tung ICA-kasse full av diverse papper, böcker och saker gjorde det ännu konstigare. Typiskt mig att tajma in det sämsta vädret på länge.

Den senaste tiden har jag lagt nästan all min tid på en SEO-audit eller SEO konkurrentanalys som varit riktigt kul att göra även om det alltid finns ett par delar som är väldigt enformiga.

Förutom att bara titta på svenska marknaden med direkta och indirekta konkurrenter så har jag även gjort samma sak för våra övriga länder i norden. D.v.s. Danmark, Norge och Finland.

Det direkta konkurrenterna är våra vanliga konkurrenter. Ving, Apollo och Solresor med motsvarande varumärken i de övriga länderna. När det gäller de indirekta konkurrenterna så kan man göra begreppet hur litet eller stort som helst. Mitt krav har varit att sajterna ska konkurrera med oss i sökmotorerna och sälja samma typ av resor. Alltså charterresor eller paketresor. Därmed så faller ”konkurrenter” som Ryanair, SAS, Norwegian m.fl. bort direkt.

Även om konkurrentanalysen är ganska generell så är den ändå den mest ingående och omfattande jag har gjort under mina 8 år som SEO-expert. Alla delar man kan tänka sig togs med och för att nämna ett par så kikade jag bl.a. på teknik, innehåll, länkar och så klart placeringar på olika sökfraser.

När det kommer till sökfraser så är det ett område som gör att charter/resebranschen skiljer sig från många andra branscher. Istället för ett fåtal sökfraser så kan man snabbt i resebranschen får fram tusentals olika sökfraser. Man kan t.ex. ta alla länder och resmål och kombinera dom med ett par tillägg som:
– resa till X
– resor till X
– charter X
– charterresor X
– billiga resor X
– all inclusive X
– all inclusive resor X
– sista minuten X
– sista minuten resor X

För att göra det ännu mer omfattande så kan man dessutom ändra ordning på vissa av dom för att få en ny sökfras. T.ex. ”X charter”” istället för ”charter X”. Du börjar nog förstå omfattningen om man skulle inkludera alla relevanta sökningar 🙂

Därför fick jag begränsa mig till ett par olika varianter som jag sedan kollat placeringarna på för alla 5-8 konkurrenter för varje land. Slut resultatet blev en enkel översikt där man snabbt kan se vilka genomsnittsplaceringar varje konkurrent har för respektive del.

Resultatet blev lite olika för varje land men i alla länderna så blev vi bland dom bästa i varje land 🙂

För att få bättre koll på hur det senaste årets Google-uppdateringar har påverkat resesajterna så kikade jag även på hur ett par olika sajters synlighet har förändrats. Vissa har fått en ökning på upp mot 28% medans andra tappat 77% av sin synlighet. Aj, aj, aj! Det måste kännas i plånboken! Men förhoppningsvis vet de själva vad de gjort för fel. Säga vad man vill om Google men de har aldrig varit hemliga med vad de inte gillar. 😉

För min del så har konkurrentanalysen varit ett bra avslut och summering av vad jag/vi lyckats åstadkomma. Som alltid finns det förbättringspotential men detta är ett bra avstamp för att förbättra och lyfta SEO-arbetet till nästa nivå.

Det ska bli en spännande resa att följa!

Kategorier: Media

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Relaterade inlägg

Media

Loggenbloggen

Vecka 32 så skrev jag på Loggenbloggen och för att ha inläggen i säkert förvar så har jag även lagt upp dom här på SEO:d bloggen. Tyvärr hann jag inte med lika många som jag Läs mer…

Media

Frågor och svar – Del 1

Återpublicerat från Loggenbloggen I samband med mitt inlägg i går så bad jag om input på vad ni vill läsa om och imorse fick jag in ett par frågor. 🙂 Så här kommer svaren. Det Läs mer…

Media

Sociala medier – Bra och mindre bra kanaler

Återpublicerat från Loggenbloggen Dagen har bestått av 100% fokus på att fixa de sista delarna i min SEO audit (så mer om det senare). Men som en trevlig överraskning så fick jag ett mail från Läs mer…