Mobile first

Mobile first nämns ofta i samband med att man pratar om webdesign och numera även om hur Google spindlar av en sajt. Grund konceptet är att man alltid ska tänka mobile first i samband med design och funktioner. På så sätt ser man till att knappar, text och funktioner på Läs mer…

PBN

PBN är en förkortning för Private Blog Network Det är helt enkelt en mängd bloggar (eller sajter) som skapats eller kontrolleras av en ägare med målet att länka den eller de primära sajterna som ska driva någon form av värde (pengar, leads eller länkar).

EAT

EAT eller E-A-T är en förkortning av orden: E – Expertise A – Authority T – Trustworthiness / Trust Förkortningen går hand i hand med Googles hårda fokus på bra innehåll och säkerhet (HTTPS) och det sammanfattas i en kort fråga: Nämner eller länkar andra trovärdiga källor dig eller din sajt Läs mer…

YMYL

YMYL är en förkortning för Your money or your life Trotts sitt namn så handlar det inte uteslutande om sidor som relaterar till pengar utan även andra kritiska områden som hälsa, barn och affärer. D.v.s. områden där du eller någon annan kan ta stor skada om det du läser om Läs mer…

ROAS – Return on advertising spend

ROAS är en förkortning av ”Return on advertising spend” eller ”Return on advertising spend”. Det är helt enkelt ett värde på hur mycket pengar man får tillbaka genom varje spenderad krona. Uträkningen är väldigt enkel: Intäkt/Annonskostnad = ROAS Så om du spenderar 1000kr och får 10000kr i intäkt så är Läs mer…

SEO-texter

”SEO-texter” bör egentligen kallas ”optimerade texter” eftersom ”SEO-texter” har fått dåligt rykte p.g.a. spam och andra tråkigheter. En SEO-text är en text som är genomtänkt och optimerats för att synas på ett eller flera olika sökord. Till skillnad från en vanlig text som ofta skrivs utan att tänka på hur Läs mer…

Splog

Splog är en förkortning av ”Spam blog”. Alltså en spamblogg. En splog består ofta av genererat innehåll (t.ex. automatiskt översatt) och målet är oftast att skapa länkar till sidor man själv har något intresse i eller driva in trafik och få in pengar på annonser. Förr så funkade metoden men Läs mer…

Sitemap – XML-sitemap & HTML-sitemap

Sitemap eller ”sajtkarta” som man kan säga på svenska är ett index över sidorna på en domän eller sajt. Det finns två typer av sitemaps HTML-sitemap och XML-sitemap. HTML-sitemap En vanlig HTML-sida/websida som listar alla sidor för sajten/domänen. Rör det sig om en enklare sida utan sökfunktion så är sajtkartan Läs mer…

Absolute URL / Absolut URL

En absolute URL (absolut URL på svenska) är en hänvisning till en sida, bild, script etc som innehåller hela adressen. T.ex. ”http://seod.se/mapp/en-fil.html”. Genom att använda aboluta URL:er överallt på sin sida så minskar man problemen med duplicerat innehåll och försvårar samtidigt för så kallade ”scrapers”. Motsatsen till en absolut URL Läs mer…

Canonical

Canonical () är ett bra och enkelt sätt att undvika duplicerat innehåll. Genom att använda rel canonical-taggen så berättar man för Google (och andra sökmotorer) vilken adress som är den primära adressen. Risken är annars att andra versioner av adressen blir indexerade och konkurrerar med den ”riktiga”. Det skulle t.ex. Läs mer…