En kul del med SEO är att det går att komma igång själv utan att spendera massor av pengar på olika verktyg. Det enda som behövs är egentligen tid, intresse och en sajt att jobba med så klart. (Det är därför jag anser att alla som jobbar med SEO bör ha minst en egen sajt som de har full kontroll över.) Nedanför har jag samlat de SEO-verktyg som är gratis och alla bör ha inlagda och använda i sitt SEO-arbete. Vill du läsa mer om verktyg så har vi skrivit om ett par SEO-verktyg här.
Google Search Console
Google Search Console är ett måste för alla sajter! Du får massor av funktioner och datan kommer dessutom direkt från Google så informationen stämmer till 100% även om den kan vara lite begränsad i vissa fall. Ett par delar som du får via GSC:
- Ranking tracking – Begränsat till de sökfraser du syns på
- Bevakning – Börjar en sitemap strula eller antalet 404 ökar så ser du det snabbt
- Synlighet – Hur syns dina videosidor, FAQ-sidor etc
Google Analytics
Även om SEO är bäst och viktigast så behöver du också hålla koll på andra kanaler, konvertering och interna sökfrågor. Och det är så klart där GA kommer in.
Bing Webmaster Tools
Även om Bings andel i Sverige är låg så finns det en hel del trafik att hämta där. Speciellt om du riktar dig mot en äldre målgrupp (de som tenderar att använda Bing).
https://www.bing.com/webmasters/about
Page Speed Insights
Du bör inte titta på Core Web Vitals för mycket men kör en analys och fixa de delar som är röda/dåliga. Sen kan du köra en koll lite då och då för att se till att inget försämras för mycket.
Det är lätt att förlita sig på SEO-verktyg men med SEO-glasögonen på sig så finns ofta de flesta svaren direkt i sökresultaten. Gör en sökning. Kolla sökresultaten och ställ dig frågan ”Varför syns de på plats X?”. Även om det är lätt att avfärda med ”De är storföretag X” så finns det ofta mycket att hämta i alla fall. T.ex. hur innehållet är utformat och vilka frågor som besvaras (och inte besvaras).
Sen får man inte glömma alla ”search operators” som t.ex. ”site:seod.se”. Kombinera dem för att analysera vilka sidor som konkurrerar, bör länkas och mycket mer.
Chrome plugins / extensions
För många tekniska delar så finns det en hög med olika plugins/extensions till Chrome för att kolla olika delar enklare än att kolla 100% manuellt. Och i vissa fall är det t.o.m. omöjligt (redirects). Ett par favoriter är:
- Redirect Path
- UserAgent Switcher
- SEO Pro Extension
Använd trials
Även om många verktyg kostar en slant så finns det ofta gratisversioner eller trials/prövoperioder man kan använda. Speciellt om du har en mindre sajt och inte behöver spindla en miljon sidor eller få sökvolymer för tiotusen sökfraser. Tre av de bästa och viktigaste är:
- Ahrefs – Ranking, sökvolym m.m. – Finns en gratis del som kallas Ahrefs Webmaster Tools
- Wincher – Ranking – 10 sökord gratis (och bra priser om du behöver fler)
- SEMrush – Alternativ till Ahrefs