Lokal SEO (eller local SEO på engelska) är den möjlighet du har som mindre företag att synas på konkurrensutsatta sökord. Till skillnad från SEO för webb-shoppar så kopplas arbetet med lokal SEO till en eller flera platser för att kunna konkurrera på sökningar som är relevanta för er sajt och bransch. Resultatet blir att ni får fler besökare och mer relevanta besökare. D.v.s. besök som ni kan omvandla till kunder i er affär eller via era lokala tjänster.

Kortfattat har du tre möjligheter att synas lokalt i t.ex. Ystad:

  1. Google my business – Lokala sökresultat på en karta som baseras på den position som den som söker befinner sig.
  2. Lokala sökfraser – Sökfraser som innehåller en ort, ett område eller annat som kan knytas till en plats. T.ex. ”seo ystad” där sökaren antagligen vill hitta lokala Ystad-företag som kan hjälpa till med SEO.
  3. PPC / Annonsering – Köp relevanta sök ord och fokusera på de som bor i närheten av Ystad.