Om kartläggningen
Metod
Jag har finkammat LinkedIn efter personer som jobbar med SEO i Sverige och har tagit med alla som passar in på ett par kriterier:
- Har SEO eller någon synonym i sin jobbtitel
- Jobbar aktivt med SEO i en eller annan form
Naturligtvis är det långt ifrån perfekt då vissa inte finns på LinkedIn, inte har uppdaterade titlar eller har en titel som inte innehåller ”SEO” (eller någon synonym). Dessutom finns det många som jobbar med SEO en hel del men inte majoriteten av sin tid.
Varför?
Efter många år i SEO-branschen blev jag nyfiken på hur SEO-branschen ser ut idag helt enkelt. Dessutom uppkom det en hel del funderingar när jag sökte nytt jobb. Bland annat hur smart det är att företag som inte befinner sig i storstäderna letar efter SEO-personer som ska vara ”På plats”. Så från början var det för att stilla min egen nyfikenhet. Då det inte finns någon liknande sammanställning så delar vi med av oss resultaten och hoppas att på så sätt lyfta branschen ytterligare.
Från början trodde jag det skulle vara snabbt och lätt att sammanställa. Men LinkedIns sökfunktion är inte den bästa och innehåller dessutom en hel del begränsningar. Men nu är jag nöjd och resultatet för 2022 har publicerats: