SEO-konsult – Allt du behöver veta
Här försöker vi reda ut alla frågor du kan tänkas ha om en SEO-konsult. Både som kund och anställd. Med våra 20 år i SEO-branschen kan vi ge en bra och nyanserad bild av yrket.
Vad gör en SEO-konsult?
Precis som det låter är en SEO-konsult en person som konsultar inom SEO. Det innebär kort och gott att hen ser till att din sajt har bästa möjliga förutsättningar för att synas bra vid sökningar på Google som är relaterade till er bransch. Målet är att driva fler besökare, kunder och köp för att ditt företag ska växa så mycket som möjligt online.
Det görs genom att arbeta med tre viktiga delar:
- Teknik – Kod, prestanda, struktur och upplägg
- Innehåll – Ser till att ni har bra innehåll för alla sökfraser besökarna kan söka på för att hitta era produkter eller tjänster
- Länkar – Ser till att ni har kraft för att konkurrera med både större och mindre konkurrenter
För varje del finns massor av underpunkter och delar som ses över.
Användarvänlighet då? – Vissa hävdar att användarvänlighet är en del inom SEO. Men vi anser att det mer handlar om sunt förnuft och ett samspel mellan SEO, UX, CRO och webbdesigners.
Det finns två olika typer av anställning och upplägg som skiljer sig åt avsevärt:
Frilans SEO-konsult
En frilansande SEO-konsult är oftast inte bunden till något större företag utan jobbar själv eller tillsammans med någon i sitt eget företag. Tack vare det kan hen lägga upp arbetet som hen vill och ta fram arbetssätt och processer som passar just hen och kund. Det finns dock en del som frilansar men får uppdrag från en konsultbyrå som förmedlar kontakt mellan kund och konsult. Naturligtvis tar de då en avgift eller provision för förmedlingen.
SEO-konsult på byrå
En SEO-konsult på en större SEO-byrå eller annan byrå som har en eller flera experter inom SEO. Fördelen är att man som SEO-konsult slipper hitta nya kunder och projekt själv och därför kan fokusera till 100% på sitt jobb inom SEO.
Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna kan variera mycket beroende på roll, fokus och hur senior man är. Men ett par delar som man mer eller mindre alltid jobbar med är.
- Sökordsanalys
- Sökord idag
- Fokus & prio sökord
- Content gap
- Teknisk analys
- Tekniska hinder
- Tekniska förbättringar
- Laddtider
- Förbättringsåtgärder
- Auktoritet
- Delar som saknas
Detta är bara en sammanfattning. Omfång, fler eller andra delar kan vara aktuella beroende på hur sajten man jobbar mer ser ut och är uppbyggd.
Vilka kunskaper & egenskaper bör en bra SEO-konsult ha?
Listan kan göras lång och det finns ingen som kommer kunna allt eller ha alla egenskaper. Men här är vår bild av vad som bör krävas:
- SEO-intresse
- HTML-kunskaper
- Social kompetens
- Analytiskt tänkande
- Problemlösare
- Pedagogisk
- Kunskaper i Word, Excel, Powerpoint eller motsvarande i Google-världen. D.v.s. Docs, Sheets och Slides.
- Jobbat med verktyg som Screaming Frog, Ahrefs, Semrush, Sistrix, Wincher
- Erfarenheter och förståelse hur CMS fungerar
- Teknisk förståelse och kunskap
- Erfarenhet av att projektleda
Vad tjänar en SEO-konsult?
Som med mycket annat så beror det på en mängd faktorer:
- Erfarenhet
- Utbildning
- Storleken på företag & kunder som byrån fokuserar på och jobbar med
- Storleken på företaget man jobbar på
- Ansvarsområden
Med det sagt så ligger timpriserna från 800kr-2000kr per timme. Som anställd hamnar lönen på allt från 20.000kr till över 70.000kr per månad.