TLDR

SEO är en förkortning av Search Engine Optimization som på svenska översätts till sökmotoroptimering. SEO och sökmotoroptimering är kort och gott alla de åtgärder man gör för att synas bättre i sökmotorerna.

Vad betyder SEO?

Vi börjar med att kolla på vad SEO egentligen betyder! SEO är en förkortning av engelskans Search Engine Optimization. På svenska översätts det till “sökmotoroptimering”. Då ordet är långt så använder man sällan hela ordet utan använder nästan bara förkortningen SEO.

Vad är SEO och vad gör man?

När man utför SEO så förbättrar man så många delar som möjligt så Google och andra sökmotorer gillar ens sajt och sidor. Det gör man via tre huvudområden:

Teknik

I extrema fall används tekniker som helt stoppar Google från att spindla av och indexera en hel sajt eller vissa sidor. Kan de inte göra det så kan de inte heller (eventuellt) visa upp era sidor i relevanta sökresultat.

I vanliga fall finns inte den typen av hinder utan bara andra mindre problem som försämrar sajtens möjligheter att synas. Det kan vara fel typ av formatering (HTML-koder) för rubriker, knappar istället länkar och 100-tals andra mindre fel som tillsammans försämrar sidan så mycket att den inte syns så bra som den egentligen förtjänar.

På senare år har Google pushat mycket för att laddningstider är viktigt och därför jobbar många med att snabba upp och förbättra sin sajts laddtider. Så det är också en del som hamnar under teknik.

Innehåll

Oavsett vad man vill synas på så kommer man inte göra det utan innehåll som fokuserar på sökfrasen eller närliggande ord och synonymer. Innehållet bör helst också svara på intentionen som finns bakom. Det kan vara en direkt eller indirekt fråga:

Genom att fokuserat och medvetet komplettera och förbättra innehållet så kan man öka chanserna att er sajt syns bättre när man söker på ord eller fraser som är relevanta för ert innehåll och produkter/tjänster.

Länkar

Externa länkar från andra sajter (och interna länkar) hjälper Google avgöra hur stark, viktig och relevant en sida är i relation till konkurrerande sidor. Google värderar länkar olika baserat på var länken finns på sidan, den länkade texten, vem som länkar samt hur relevant länken är. Allt för att minska riskerna för att sökresultaten manipuleras

Kan man göra SEO själv?

Precis som med allting annat så kan man göra SEO själv. Men det tar tid att sätta sig in i ämnet, avgöra vad man bör fokusera på och många år för att lära sig “allt”. Därför är det väl investerade pengar att anlita en SEO-konsult, SEO-byrå eller gå en SEO-utbildning för att komma igång snabbt.

Varför är SEO så bra?

Till skillnad från nästan all marknadsföring så är SEO pull och inte push-marknadsföring. D.v.s. istället för att trycka ut TV-reklam, radioreklam, annonser som kanske är relevant för någon procent av de som ser/hör den så ser SEO till att du syns när en potentiell kund aktivt letar efter dina produkter eller tjänster.

Alternativ till SEO?

Den enda kanalen som konkurrerar med SEO är PPC. PPC är en förkortning för Pay Per Click. Då Google är så dominerande så säger många också Google Ads. Vissa säger även felaktigt SEM som är en förkortning för Search Engine Marketing som är en samlingsterm för:

Och många andra delar som finns tillgängliga i sökmotorerna.