”Ingen” har missat Dollarstores utomhusreklam med budskapet ”Welcome to hell”! Jag ska inte bedöma själva reklamen utan bara påpeka ett par (för mig) uppenbara SEO-missar som är mer eller mindre vanliga:
Ingen SEO-förståelse hos reklambyrån
Hade reklambyrån haft lite SEO-förståelse eller tilltro på sin reklam så hade de förstått att folk kommer Googla på ”Welcome to hell dollarstore” och liknande kombinationer. De hade då skapat en sida på dollarstore.se optimerad mot de fraserna. Det har inte gjorts och det finns ingen sida hos Dollarstore som ens nämner frasen ”Welcome to hell”!
Ska man vara snäll så har de en stor banner med frasen. Men det gör ingen nytta då filnamnet är kryptiskt och bilden dessutom saknar ALT-text.
Welcome to SEO hell
Det finns många SEO-missar på Dollarstore.se och vi ska inte gå in i detalj på alla. De som fattar, fattar 😉
- Inga redirects – Det finns ca 130.000 URL:er indexerade för domänen. Majoriteten av dom är ”404”-felsidor och saknar redirects till de sidorna som faktiskt finns. T.ex. butikssidor.
- 404-sidan har status 200
- XML sitemapen är 404
- Söksidor har status 200, ingen canonical eller annan blockering (meta robots finns men ignoreras p.g.a. konflikten med status 200) vilket gör att de indexeras om de får en eller flera länkar. Det kan tyckas oskyldigt men i både teorin och praktiken så kan texten vara andra ord som Dollarstore inte vill bli kopplade till. Idag finns ca 6000 sökresultat indexerade i stil med:
Ingen budget för SEO
Det är inte billigt med utomhusreklam. Speciellt inte om man vill täcka större delen av landet och Stockholm. Så kanske skulle man i alla fall ta en bråkdel av vad utomhusreklamen kostar till att anlita en SEO-expert eller SEO-byrå…
Man skulle även kunna ta lite pengar för att lägga på AdWords/PPC för att maximera sin reklamkampanj.
Sammanfattning
Jag förstår att sajten inte har superhög prio då man inte kan handla där utan bara spara i sin önskelista. Produkterna är logiskt och enkelt döpta vilket är bra. Men alla fel gör det svårare för produkterna att synas i sökresultaten. Fel som är enkelt åtgärdade när man väl är medveten om dem och fokuserar mer på stora, flashiga och dyra stortavlor.